Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27126
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorГоловей, ВІкторія Юріївна-
dc.date.accessioned2025-01-13T14:28:28Z-
dc.date.available2025-01-13T14:28:28Z-
dc.date.issued2024-12-
dc.identifier.citationГоловей В. Проблема релігійних зображень у трактуванні християнських апологетів. Волинський Благовісник. Луцьк, 2024. № 12. С. 33-45 DOI: http://doi.org/10.33209/2519-4348-2707-9627-2024-12-152uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/27126-
dc.description.abstractУ статті переосмислюється ставлення християнських апологетів до культових зображень у контексті іконоборчих тенденцій. Проаналізовано і систематизовано тексти ранньохристиянських авторів, які стосуються цієї проблематики. Висвітлюється історична обумовленість їхнього ставлення до вшанування культових образів у культурно-релігійному контексті епохи. Аналіз текстів засвідчує, що в переважній більшості їхні автори насправді засуджують язичницькі практики вшанування образів, їхні критичні висловлювання не стосуються християнських зображень. Однак частина апологетів, здебільшого інтелектуалів, теоретичний багаж яких формувався під суттєвим впливом ідей платонізму, стоїцизму та еллінізованої юдейської філософії (зокрема Філона Александрійського), займали негативну позицію стосовно будь-яких релігійних зображень, у тому числі виступали проти їхнього використання в християнському культі. Наслідуючи платонічну традицію критичного ставлення до образотворчого мистецтва як ілюзорного відображення дійсності, вони заперечували здатність мистецтва висловлювати священне і, відповідно, доцільність використання релігійних зображень із культовою метою. Обґрунтовано, що ідеї ранньохристиянських апологетів мали суттєвий вплив на становлення теорії і практики релігійного мистецтва. Парадокс полягав у тому, що в наступні століття ці ідеї надихали не тільки іконоборців, але й іконошанувальників, які поділяли негативне ставлення до натуралістичних ілюзіоністських зображень, протиставляючи їм сакральний символізм ікони. Перспективним напрямком подальших досліджень, на нашу думку, є аналіз іконографічних і семантичних особливостей ранньохристиянського мистецтва.uk_UK
dc.format.extent33-45-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherВолинська православна богословська академіяuk_UK
dc.subjectрелігійні зображенняuk_UK
dc.subjectранньохристиянські апологетиuk_UK
dc.subjectбогословський дискурс ікониuk_UK
dc.subjectсакральне мистецтвоuk_UK
dc.subjectіконоборствоuk_UK
dc.subjectіконошануванняuk_UK
dc.titleПроблема релігійних зображень у трактуванні християнських апологетівuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.33209/2519-4348-2707-9627-2024-12-152-
dc.citation.issue12-
dc.citation.journalTitleВолинський Благовісник-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.coverage.placenameЛуцькuk_UK
dc.relation.referencesen1. Holovei V. (2015). Bohoslovsko-dohmatychne obgruntuvannia ikonopysnoho mystetstva u rannovizantiiskii patrystytsi IV-V st. [Theological and dogmatic justification of icon painting art in early Byzantine patristics of the 4th-5th centuries]. Volynskyi Blahovisnyk. №3. URL: https://vb.vpba.edu.ua/public/pdf/3_13.pdf [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen2. Kliazva K. (2009). Bohoslovska hermenevtyka ikony [Theological hermeneutics on icons]. Lviv: Svichado [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen3. Krekhovetskyi Y. (2002). Bohoslovia ta dukhovnist ikony [Theology and spirituality of the icon]. Lviv: Svichado [in Ukrainian].uk_UK
dc.relation.referencesen4. Florovskii G. (1950). Origen, Yevsevii i ikonoborcheskoe protivostoyanie [Origen, Eusebius and the Iconoclastic Controversy]. Tserkovnaya istoriya [The Church history]. Parizh : Izd-vo bratstva sv. Fotiya [in Russian].uk_UK
dc.relation.referencesen5. Besançon A. (2008). The Forbidden Image: An Intellectual History of Iconoclasm. The University of Chicago Press [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen6. Bigham S. (2004). Early Christian Attitudes Toward Images. URL: Rollinsford: Orthodox Research Institute [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen7. Clement of Alexandria. Exhortation to the Heathen. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. Р. 186. URL: https://ccel.org/ccel/clement_alex/exhortation/anf02 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen8. Clement of Alexandria. Stromata. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/clement_alex/stromata/anf02 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen9. Finney P. (1994). The Invisible God: The Earliest Christians on Art. Oxford University Press, Oxford [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen10. Irenaeus. Against Heresies: Book I. Chapter XXV. Doctrines of Carpocrates. URL:https://ccel.org/ccel/irenaeus/against_heresies_ii/anf01 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen11. Lynn M. (2022). Early Church. Fathers on Icons. URL: https://anabaptistfaith.org/church-fathers-icons/ [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen12. Origen. Against Celsus. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/origen/against_celsus/anf04 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen13. Origen. On First Principles. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/origen/works/anf04 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen14. Pallis D. (2022). The Philosophical Theology of Philo of Alexandria and its Influence on Early Christian Thought [Part I]. Journal Noema. Vol. 16 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen15. The Patristic Critics of Іcons (2013). URL: https://calvinistinternational.com/2013/04/30/the-patristic-critique-of-icons/ [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen16. Robinson P. (2010). Іrenaeus and Icons. URL: https://energeticprocession.wordpress.com/2010/03/31/irenaeus-and-icons/ [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen17. Tatian. Address to the Greeks. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/tatian/greeks/anf02 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen18. Tertullian. On idolatry. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/tertullian/idolatry/anf03 [in English].uk_UK
dc.relation.referencesen19. Truglia P.C. (2023). How Did Early Christians Use Religious Imagery? URL: https://orthodoxchristiantheology.com/2023/01/13/how-did-early-christians-use-religious-imageryuk_UK
dc.relation.referencesen20. Schönborn Ch. (1994). God’s Human Face: The Christ-icon. San Francisco: Ignatius Press. URL: https://books.google.com.vc/books?id=zf U7z8P6s_IC&printsec=frontcover &source=gbs_vpt_read#v=onepage&q&f=falseuk_UK
dc.relation.referencesen21. Wedgeworth S. (2009). A Few Patristic Sources Against Icons. URL: https://wedgewords.wordpress.com/2009/09/28/a-few-patristic-sources-against-icons/.uk_UK
dc.relation.references1. Головей В. Богословсько-догматичне обґрунтування іконописного мистецтва у ранньовізантійській патристиці ІV-V ст. Волинський Благовісник. 2015. №3. С.127-136. URL: https://vb.vpba.edu.ua/public/pdf/3_13.pdfuk_UK
dc.relation.references2. Клязва К. Богословська герменевтика ікони. Львів: Свічадо, 2009. 128 с.uk_UK
dc.relation.references3. Креховецький Я. Богослов’я та духовність ікони. Львів: Свічадо, 2002. 184 с.uk_UK
dc.relation.references4. Флоровский Г. Ориген, Евсевий и иконоборческое противостояние. Церковная история. Париж : Изд-во братства св. Фотия, 1950. С. 77–106.uk_UK
dc.relation.references5. Besançon A. The Forbidden Image: An Intellectual History of Iconoclasm. The University of Chicago Press, 2008. 448 pages.uk_UK
dc.relation.references6. Bigham S. Early Christian Attitudes Toward Images. URL: Rollinsford: Orthodox Research Institute, 2004. 224 р.uk_UK
dc.relation.references7. Clement of Alexandria. Exhortation to the Heathen. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. Р. 186. URL: https://ccel.org/ccel/clement_alex/exhortation/anf02uk_UK
dc.relation.references8. Clement of Alexandria. Stromata. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/clement_alex/stromata/anf02uk_UK
dc.relation.references9. Finney, Paul Corby. The Invisible God: The Earliest Christians on Art. Oxford University Press, Oxford, 1994, pp. 3–14.uk_UK
dc.relation.references10. Irenaeus. Against Heresies: Book I. Chapter XXV. Doctrines of Carpocrates. URL:https://ccel.org/ccel/irenaeus/against_heresies_ii/anf01uk_UK
dc.relation.references11. Lynn Martin. Early Church. Fathers on Icons. URL: https://anabaptistfaith.org/church-fathers-icons/uk_UK
dc.relation.references12. Origen. Against Celsus. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/origen/against_celsus/anf04uk_UK
dc.relation.references13. Origen. On First Principles. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/origen/works/anf04uk_UK
dc.relation.references14. Pallis, Dimitrios. The Philosophical Theology of Philo of Alexandria and its Influence on Early Christian Thought [Part I]. Journal Noema. 2022. Vol. 16. P. 96–107.uk_UK
dc.relation.references15. The Patristic Critics of icons. URL: https://calvinistinternational.com/2013/04/30/the-patristic-critique-of-icons/uk_UK
dc.relation.references16. Robinson, Perry. Іrenaeus and Icons. URL: https://energeticprocession.wordpress.com/2010/03/31/irenaeus-and-icons/uk_UK
dc.relation.references17. Tatian. Address to the Greeks. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/tatian/greeks/anf02.uk_UK
dc.relation.references18. Tertullian. On idolatry. Christian Classics Ethereal Library. Ante-Nicene Fathers. URL: https://ccel.org/ccel/tertullian/idolatry/anf03.uk_UK
dc.relation.references19. Truglia P.C. How Did Early Christians Use Religious Imagery? URL:https: // orthodoxchristiantheology.com/2023/01/13/how-did-early-christians-usereligious-imageryuk_UK
dc.relation.references20. Schönborn, Christoph. God’s Human Face: The Christ-icon. San Francisco: Ignatius Press, 1994. 272 p. URL: https://books.google.com.vc/books?id=zf U7z8P6s_IC&printsec=frontcover&source=gbs_vpt_read#v=onepage&q&f=falseuk_UK
dc.relation.references21. Wedgeworth, Steven. A Few Patristic Sources Against Icons. URL: https://wedgewords.wordpress.com/2009/09/28/a-few-patristic-sources-against-icons/uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Golovey_VB12.pdf816,92 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.