Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9973
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЕмельянова, Юлия Павловна-
dc.contributor.authorЄмельянова, Юлія Павлівна-
dc.contributor.authorYemelianova, Yuliia P.-
dc.date.accessioned2016-07-02T16:05:41Z-
dc.date.available2016-07-02T16:05:41Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationЕмельянова Ю. П. Этнос и индивид как субъекты социальной реальности: закономерности взаимосвязи и их современное состояние / Ю. П. Емельянова // Соціологічні студії. – Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2015. - № 2 (7). - С. 28-33.uk_UK
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/9973-
dc.description.abstractС позиции глобального эволюционного подхода проанализированы основные закономерности формирования и исторического сосуществования двух субъектов социального мира – этнического сообщества (этноса) и этнофора (индивида). Генерализация роли культуры в процессе эволюционного становления и усложнения социального мира позволяет показать взаимную обусловленность формирования этноса как коллективного субъекта и индивида (субъекта индивидного). В таком контексте тенденция «атомизации», «капсулизации» современного индивида может рассматриваться как проявление эволюционной необходимости формирования более сложного субъекта социального мира. Ethnic community (Ethnos) and ethnophor (Indivual) are two subjects of social universe that are analysed in this article from the evolution approach point of view. Generalisation of the role of culture in the process of evolutionary becoming and complication of the human world is a methodological base for this analysis. Ethnos as a collective subject is examined as a functional organisation created by individuals, as a psycho-cultural construction that does not have objectivity. The author substantiates that ethnos and individual are interdependent in the evolutionary process, besides, the process of becoming of ethnos as a collective subject of social reality contains preconditions for becoming of subjectivity of an indi-vidual. Potential subjectivity of social material assumes not only emerge of subjects and their competition, but movement of social material towards increasingly complex form of subjectivity. In such context «atomization», «crystallization», of an individual which is an ongoing object of analysis by social theory, can be seen as a demonstration of evolutionary tendency in forming an individual as of a more complex subject of social universe.uk_UK
dc.language.isoruuk_UK
dc.publisherСхідноєвропейський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectглобальный эволюционный процессuk_UK
dc.subjectантропосоциокультурогенезuk_UK
dc.subjectсубъект социальныйuk_UK
dc.subjectдуховная сфера жизни человекаuk_UK
dc.subject«атомизация» индивидаuk_UK
dc.subjectукраинский этносuk_UK
dc.subjectGlobal evolutionary processuk_UK
dc.subjectanthropological social cultural genesisuk_UK
dc.subjectsocial subjectuk_UK
dc.subjectspiritual sphere of human existenceuk_UK
dc.subject«atomisation» of an individualuk_UK
dc.subjectUkrainian ethnosuk_UK
dc.titleЭтнос и индивид как субъекты социальной реальности: закономерности взаимосвязи и их современное состояниеuk_UK
dc.title.alternativeEthnos and Individual as Subjects of Social Reality: Consistent Patterns of Interconnection in its Modern State.uk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Соціологічні студії, 2015, № 2 (7)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
socst_2015_2_7.pdf252,3 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.