Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24154
Назва: Хроніки окремих постатей Руського Королівства в творчому доробку Олександра Дишка
Автори: Берлач, Олександр Павлович
Приналежність: Волинський національний університет імені Лесі Українки
Бібліографічний опис: Берлач О. Хроніки окремих постатей Руського Королівства в творчому доробку Олександра Дишка. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич, 2024. Вип. 73. Том 1. С. 60-68. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-1-9
Журнал/збірник: Актуальні питання гуманітарних наук
Випуск/№ : 73
Том: 1
Дата публікації: тра-2024
Дата внесення: 22-тра-2024
Видавництво: Видавничий дім "Гельветика"
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Ідентифікатор ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8567-3268
DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/73-1-9
УДК: 791.43/.45:74.01.09
Теми: Олександр Дишко
Руське Королівство
луцький художник
графічні роботи
Діапазон сторінок: 60-68
Короткий огляд (реферат): Наукову розвідку присвячено розкриттю образів окремих персоналій Руського Королівства та особливостей його реінтерпретації в графічних роботах волинського художника Олександра Дишка. Охарактеризовано творчу постать Олександра Дишка спрямовану на художню реінтерпретацію історії Руського Королівства, визначено основні типи образності та особливості їхнього втілення у художніх роботах майстра. Визначено та описано численні знаки земель, замків, гербів, прапорів як ключові міфічні образи, знаки і символи, за допомогою яких відбувається реінтерпретація образу Руського Королівства в роботах Олександра Дишка. Проілюстровано уявні та історичні персоналії, історія яких суцільно персоніфікована: «Князь Дулеб» (2015), «Хреститель Людомір» (2016), «Князь Летобор» (2016), «Вождь Лука» (2016), «Вождь Велинь» (2016), «Вождь Валінана – засновник Словенска (Зимне)» (2016), «Вождь Черевань» (2016), «Маж – перший король Червенії» (2016), «Князь Олег» (2016), «Святослав – володар Русі» (2016), «Княгиня Ольга» (2015), «Матір князя Володимира Великого – Малуша» (2015), «Святополк – перший король Руси в екзилі» (2015), «Добриня, Малк і Малуша – князі Волинські» (2015), «Св. Цирил і св. Методій. Житіє» (2016). Проаналізовано мистецьку специфіку авторського графічного виконання історичних персоналій Руського Королівства різних його періодів, у тому числі цілого ряду вождів, князів, королів, святих, зазначено, що вони постають на картинах художника як у вигляді окремих фігур, так і як елементи більш складних композицій, стилізованого іконопису, географічно-політичних карт-розгорток, різноманітних сюжетних композицій. Незважаючи на дуже важливу роль Руського Королівства в історії Середньовічної Східної Європи, і зокрема, значущість ролі стародавньої Волинії у його складі, цей період у сучасній історіографії не належить до достатньо досліджених, тим більше ‒ незмірно малою є його репрезентація у культурних та мистецьких артефактах нашого часу, що зумовлено втратою значної кількості інформації про ту далеку добу, відсутністю низки історичних фактів та культурно-мистецьких памʼяток. Наукове осмислення образу Руського Королівства у графічних роботах Олександра Дишка є завданням дослідження, актуальність якого полягає у необхідності сучасної мистецтвознавчої реінтерпретації подій давно минулих літ з метою просвітництва та популяризації давньої історії Луцька і Волині. Одержані результати наукової роботи можуть бути корисними у практичній діяльності мистецтвознавців, культурологів, краєзнавців, істориків, богословів, викладачів образотворчого мистецтва та використовуватися як в освітньому процесі, так і з просвітницькою метою. Запропонована оригінальність наукової концепції розкриває невідомі сторінки історії Руського Королівства за посередництвом творчості відомого волинського митця, і має значні перспективи для подальших мистецтвознавчих досліджень.
Scientific research is devoted to revealing the image of the Russian Kingdom and the peculiarities of its reinterpretation in the graphic works of the Volyn artist Oleksandr Dyshko. The creative figure of Oleksandr Dyshko aimed at the artistic reinterpretation of the history of the Russian Kingdom is characterized, the main themes, types of imagery and features of their embodiment in the artist’s artistic works are etermined. Numerous signs of lands, castles, coats of arms, and flags are identified and described as key mythical images, signs and symbols, which are used to reinterpret the image of the Russian Kingdom in the works of Oleksandr Dyshko. Imaginary and historical figures whose history is fully personified are illustrated: “Prince Duleb” (2015), “Baptist Ludomir” (2016), “Prince Letobor” (2016), “Chief Luka” (2016), “Chief Velyn” (2016) , “The Chief of Valinana – the founder of Slovensk (Zymne)” (2016), “The Chief of Cherevan” (2016), “Mazh – the first king of Chervenia” (2016),“Prince Oleg” (2016), “Sviatoslav – the ruler of Russia” (2016 ), “Princess Olga” (2015), “Mother of Prince Volodymyr the Great – Malusha” (2015), “Svyatopolk – the first king of Rus in exile” (2015), “Dobrynya, Malk and Malusha –princes of Volhynia” (2015), “ St. Cyril and St. Methodius. Lives” (2016). The artistic specificity of the author’s graphic performance of historical personalities of the Russian Kingdom of its arious periods, including a number of leaders, princes, kings, and saints, is analyzed, it is noted that they appear in the artist’s paintings both as individual figures and as elements of more complex compositions, stylized icon painting, geographical and political maps, various plot compositions. Despite the very important role of the Russian Kingdom in the history of Medieval Eastern Europe, and in particular, the significance of the role of ancient Volhynia in its composition, this period in modern historiography is not sufficiently researched, especially since its representation in cultural and artistic artifacts of our time is extremely small, which is due to the loss of a significant amount of information about that distant era, the absence of a number of historical facts and cultural and artistic monuments. The scientific understanding of the image of the Russian Kingdom in the graphic works of Oleksandr Dyshko is aresearch task, the relevance of which lies in the need for a modern art-historical reinterpretation of the events of long past years with the aim of enlightening and popularizing the ancient history of Lutsk and Volyn. The obtained results of scientific work can be useful in the practical activities of art critics, cultural experts, local historians, historians, theologians, teachers of fine arts and can be used both in the educational process and for educational purposes. The proposed originality of the scientific concept reveals unknown pages of the history of the Russian Kingdom through the work of a famous Volyn artist, and has significant prospects for further art studies.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/24154
Власник авторського права: Берлач О.П., 2024
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
11.pdf811,37 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.