Please use this identifier to cite or link to this item: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22959
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКолошук, Надія Георгіївна-
dc.date.accessioned2023-10-30T11:34:50Z-
dc.date.available2023-10-30T11:34:50Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКолошук Н. Г. Нові аспекти актуальності: прочитання п’єс Е. Йонеско в сучасній Україні. Кременецькі компаративні студії. 2023. Вип. ХІІ. С. 76-90.uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22959-
dc.description.abstractТвори всесвітньо відомих авторів театру абсурду донині сприймаються неоднозначно, оскільки далеко не всім зрозумілі. На читацьку рецепцію в Україні впливають стереотипи, закладені літературознавством ще в радянські часи, коли театр абсурду вважався свідченням занепаду «буржуазного» мистецтва. Найбільш поширений стереотип – нібито у п’єсі «Носороги» йдеться про нацистський режим, а в ранніх п’єсах – «узагалі нісенітниці». Мета дослідження – виявити філософські підтексти п’єс «Голомоза співачка», «Урок» та «Носороги». Пропонуємо прочитання п’єс Е. Йонеско як гостроактуальних для свого часу сценічних метафор, коли постала загроза ядерної світової війни й очевидним було домінування тоталітаризму у світовій політиці. Актуальність авторського задуму підтвердила наша сучасність, коли масова істерія рашизму (чи «шизофашизму», за визначенням відомого американського історика Тімоті Снайдера) охопила путінську Росію. У п’єсі «Носороги» йдеться про конформістську поведінку людей під тиском тоталітарної ідеї, колективних міфів та пропаганди і про спробу протистояння, яку в п’єсі робить Беранже – слабкий одинак, котрий несамохіть виступає проти колективної істерії та епідемії знелюднення-оносороження. У порівнянні з ранніми п’єсами автора ця п’єса ближча до традиційної драматургічної форми. Це не означає, що вона є відмовою від поетики театру абсурду. Автор відмовився лише від формального руйнування засад традиційної форми, а не від власних принципів, закладених ранніми п’єсами. Одна з формальних знахідок абсурдистів (метафоризація тексту як цілості) очевидна: уся п’єса сприймається як метафора тоталітарного світу, як притча про абсурдне знелюднення людської маси.uk_UK
dc.format.extent76-90-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherКременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія ім. Тараса Шевченка-
dc.publisherГО «Волинські культурні ініціативи»-
dc.subjectісторія зарубіжної літератури ХХ ст.,uk_UK
dc.subjectтеатр абсурдуuk_UK
dc.subjectп’єси Е. Йонескоuk_UK
dc.subjectавангардистська поетика «антитеатру»uk_UK
dc.subjectнонконформізмuk_UK
dc.subjectтоталітаризмuk_UK
dc.subjectрашизмuk_UK
dc.subjectп’єси-параболиuk_UK
dc.subjectп'єса «Голомоза співачка»uk_UK
dc.subjectп'єса «Урок»uk_UK
dc.subjectп'єса «Носороги»uk_UK
dc.titleНові аспекти актуальності: прочитання п’єс Е. Йонеско в сучасній Україніuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.citation.issueXII-
dc.citation.journalTitleКременецькі компаративні студії-
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.relation.references1. Діброва, Володимир. «Шляхи театрального авангарду: Ежен Йонеско». Всесвіт. 1988. №. 10. С. 122-125.uk_UK
dc.relation.references2. Беккет, Семюел. Чекаючи на Ґодо. Остання стрічка Краппа, пер. з англ. Богдан Бойчук, Юрій Тарнавський. Мюнхен: Сучасність, 1972. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Samuel_Beckett/Chekaiuchy_na_Godo_Ostannia_strichka_Krappa/ (доступ: 19.07.2022).uk_UK
dc.relation.references3. Ионеско Э. Противоядия, пер. с франц.; сост. и авт. предисл. В. А. Никитин. Москва: Прогресс, 1992.uk_UK
dc.relation.references4. Михеева, А. Н. Когда по сцене ходят носороги…: Театр абсурда Э. Ионеско. Москва: Искусство, 1967.uk_UK
dc.relation.references5. Снайдер, Тімоті. «Шизофашизм Росії: єдиний вихід для РФ – програти війну проти України», розмову вів Іван Гомза. ЛІГА.net. 9 червня 2022. URL: https://www.liga.net/ua/politics/opinion/shizofashizm-rossii-edinstvennyy-vyhod-dlya-rf-proigrat-voynu-protiv-ukrainy (доступ: 24.07.2022)uk_UK
dc.relation.references6. Станіслав Садаклієв: «Важливо, аби творчість чіпляла і за кілька років після прем’єри» (опубл. 12 серпня 2022). URL: https://novadoba.com.ua/386866-stanislav-sadakliyev-vazhlyvo-aby-tvorchist-chiplyala-i-za-kilka-rokiv-pislya-prem-yery.html (доступ: 11.02.2023).uk_UK
dc.relation.references7. Триков, В. «Йонеско, Ежен». Зарубіжні письменники. Енциклопедичний довідник: у 2 т. Т. 1: А К, за ред. Н. Михальської та Б. Щавурського. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. С. 690-691.uk_UK
dc.relation.references8. Французька п’єса ХХ століття. Театральний авангард, упоряд. О. Буценко; передм. В. Скуратівського. Київ: Основи, 1993.uk_UK
dc.relation.references9. Якимович, Т. К. З художнього світу Франції. Класика. Антикласика. Творчий жерміналь: зб. статей. Київ: Дніпро, 1981.uk_UK
dc.relation.references10. Esslin, Martin. The Theatre of the Absurd. 3 ed. London, 1987. Published by: Cambridge University Press. URL: https://www.jstor.org/stable/1124873 (доступ: 17.07.2022).uk_UK
dc.subject.udc82.091+81'4uk_UK
Appears in Collections:Наукові роботи (FFG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Krem_Compar_Stud_23_12_76-90.pdf630,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.