Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22777
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПопов, Юрій Кирилович-
dc.contributor.authorКоцюрба, Наталія Євгеніївна-
dc.date.accessioned2023-09-12T07:09:58Z-
dc.date.available2023-09-12T07:09:58Z-
dc.date.issued2023-08-30-
dc.date.submitted2023-09-09-
dc.identifier.citationПопов, Ю., Коцюрба, Н. (2023). Фортепіанна балада Бориса Лятошинського. Fine Art and Culture Studies, 3, 85–92, doi: https://doi.org/10.32782/facs-2023-3-12uk_UK
dc.identifier.urihttps://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22777-
dc.description.abstractМета статті – визначити образно-інтонаційні та виконавсько-інтерпретаційні властивості фортепіанної балади Б. Лятошинського як одного з найяскравіших прикладів втілення жанру в українській музиці ХХ століття. Методологія. Використано методи інтонаційного аналізу, методико-виконавського аналізу, жанрово-стильового аналізу музичного твору (на слух і за нотним текстом), методи збирання та систематизації наукових фактів, методи пояснення та узагальнення. Наукова новизна. Вперше в музикознавстві здійснено детальний інтонаційний, жанрово-стильовий та методико-виконавський аналіз одного з найяскравішого твору української фортепіанної музики ХХ століття – фортепіанної балади Б. Лятошинського. Визначено жанрово-стильові властивості тематичного матеріалу твору, інтонаційні зв’язки між темами, розкрито специфіку метроримічного та темброфактурного розвитку твору. Значну увагу приділено методико-виконавським питанням, зокрема, питанням розвитку художнього образу, виконавської драматургії, питанням ритмічної організації, темпу, агогіки, штрихів (legato, marcato та ін.), динаміки, педалі, звукоутворення, використання різних видів піаністичної техніки – пальцевої, акордової, фігураційної, октавної, пасажної, специфіки виконання синтетично-неподільної фактури оркестрального типу, функціональності виконавського апарату піаніста в цілому, способів досягнення художньої цілісності твору. Висновки. Спостережено існування двох варіантів нотного тексту Балади: уртексту 1929 року та редакції Б. Кривопуста 2018 року, описано їхні відмінності, зроблено висновок, що обидва варіанти мають право на використання у концертній та педагогічній практиці. Зазначено, що як художнє ціле Балада Б. Лятошинського є дуже складним текстом, здатним до багатоваріантного виконавського прочитання. Аргументовано наявність в нотному тексті Балади ознак вільно трактованої сонатної форми, водночас зауважено в ній риси цілого ряду форм вищого порядку – трип’ятичастинної, варіантно-строфічної, контрастно-складової, ознак поемності, рапсодичності. Наголошено, що на глибинному інтонаційному рівні Балада демонструє неймовірно високий ступінь єдності тематичного матеріалу, з точки ж зору безпосереднього тематизму і особливостей його розвитку вона сповнена контрастності, картинності, епізодичності. Наголошено на «багатоликості», водночас надзвичайній сконцентрованості та лаконічності тексту Балади як характерній рисі жанру, що забезпечує високий потенціал її різних виконавських та музикознавчих інтерпретацій.uk_UK
dc.format.extent85-92-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherГельветикаuk_UK
dc.subjectБ. Лятошинськийuk_UK
dc.subjectфортепіанна баладаuk_UK
dc.subjectвиконавська драматургіяuk_UK
dc.subjectпіаністична технікаuk_UK
dc.subjectвико-навський апарат піаністаuk_UK
dc.subjectхудожня цілісністьuk_UK
dc.subjectінтерпретаціяuk_UK
dc.titleФортепіанна балада Бориса Лятошинськогоuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.32782/facs-2023-3-12-
dc.citation.issue3-
dc.citation.journalTitleFine Art and Culture Studies-
dc.contributor.affiliationХарківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревськогоuk_UK
dc.contributor.affiliationВолинський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.coverage.countryUAuk_UK
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9062-5116-
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2090-9946-
dc.relation.referencesen1. Bezborodko, O. A. (2018). Vzaiemodiia kompozytorskykh i vykonavskykh zasobiv vyraznosti v Druhii sonati-baladi Borysa Liatoshynskoho [The interaction of compositional and performing means of expression in the Second Sonata-Ballad by Borys Lyatoshinskyi]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I.Chaikovskoho, 122, 110–124 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen2. Liatoshynskyi, B. (2018). Balada. Ukrainska fortepianna muzyka XX–XXI stolittia [Ukrainian Piano Music of the XX–XXI centuries]. T. Roshchyna (Ed.). Kyiv: Muzychna Ukraina, 3–12 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen3. Martsenkivska, O. (2018). Zhanr balady v muzytsi B. Liatoshynskoho (do problemy tradytsii i novatorstva) [The ballad genre in B. Lyatoshynskyi’s music (about the problem of traditions and innovation)]. Kyivske muzykoznavstvo, 57, 45–59 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen4. Martsenkivska, O. (2014). Zahalni tendentsii muzychnoho romantyzmu ta yikh proiav u fortepiannii tvorchosti B. Liatoshynskoho [General trends of musical romanticism and their manifestation in the piano works by B. Lyatoshynskyi]. Kyivske muzykoznavstvo. 2014, 48, 132–148 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen5. Pasteliak, N. (2004). Transformatsiia poemnosti u fortepiannii tvorchosti Borysa Liatoshynskoho [The transformation of poetry in the piano works by Borys Lyatoshynskyi]. Naukovi zapysky TDPU im. V. Hnatiuka ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. Chaikovskoho. Seriia Mystetstvoznavstvo, 1(12), 30–37 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen6. Pidsukha, O. (1995). Do problemy stylovykh poshukiv B. Liatoshynskoho u 20-ti roky XX st. v konteksti yevropeiskykh stylovykh tendentsii chasu [B. Lyatoshynskyi stylistic searches in the context of European style trends in the 1920s]. Muzychnyi svit Borysa Liatoshynskoho. Kyiv: Tsentrmuzinform, 26–29 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen7. Piaskovskyi, I. (1991). Onovlennia romantychnykh i postromantychnykh tradytsii v ladoharmonichnomu myslenni B. Liatoshynskoho [Renewal of romantic and post-romantic traditions in the harmonic thinking of B. Lyatoshynskyi.]. Ukrainske muzykoznavstvo, 26, 74–93 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen8. Sydir, N. (2021). Osoblyvosti zhanru fortepiannoi balady pershoi tretyny XX stolittia (na prykladi tvoriv S. Bortkevycha, I. Fridmana, B. Liatoshynskoho) [The piano ballad peculiarities in the first third of the 20th century (on the example of the works by S. Bortkevich, I. Fridman, B. Lyatoshinskyi).]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I.Chaikovskoho, 1 (50), 79–90 [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen9. Fortepianni tvory B. Liatoshynskoho [Piano works by B. Lyatoshynskyi]. Noty ukrainskykh kompozytoriv. Retrieved from: http://ukrnotes.in.ua/Liatoshynskyi_fortepianni_tvory.php [in Ukrainian]uk_UK
dc.relation.referencesen10. Boris Lyatoshynsky – Ballade. Dimitri Tchesnokov, piano. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=zt2FyABanp0 [In English]uk_UK
dc.relation.references1. Безбородько О. А. Взаємодія композиторських і виконавських засобів виразності в Другій сонаті-баладі Бориса Лятошинського. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського. 2018. Вип. 122. С. 110–124.uk_UK
dc.relation.references2. Лятошинський Б. Балада. Українська фортепіанна музика ХХ–ХХІ століття. Ukrainian Piano Music of the XX–XXI centuries. Упоряд. Т. Рощина. Київ: Музична Україна, 2018. С. 3–12uk_UK
dc.relation.references3. Марценківська О. Жанр балади в музиці Б. Лятошинського (до проблеми традицій і новаторства). Київське музикознавство. 2018. No57. С. 45–59uk_UK
dc.relation.references4. Марценківська О. Загальні тенденції музичного романтизму та їх прояв у фортепіанній творчості Б. Лято-шинського. Київське музикознавство. 2014. No48. С. 132–148uk_UK
dc.relation.references5. Пастеляк Н. Трансформація поемності у фортепіанній творчості Бориса Лятошинського. Наукові записки ТДПУ ім. В. Гнатюка та Національної музичної академії України ім. П. Чайковського. Серія Мистецтвознавство. 2004. Вип. 1(12). С. 30–37uk_UK
dc.relation.references6. Підсуха О. До проблеми стильових пошуків Б. Лятошинського у 20-ті роки ХХ ст. в контексті європейських стильових тенденцій часу. Музичний світ Бориса Лятошинського. Київ : Центрмузінформ, 1995. С. 26–29uk_UK
dc.relation.references7. Пясковський І. Оновлення романтичних і постромантичних традицій в ладогармонічному мисленні Б. Лято-шинського. Українське музикознавство. 1991. Вип. 26. С. 74–93uk_UK
dc.relation.references8. Сидір Н. Особливості жанру фортепіанної балади першої третини ХХ століття (на прикладі творів С. Борт-кевича, І. Фрідмана, Б. Лятошинського). Часопис Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського. 2021. No1 (50). С. 79–90uk_UK
dc.relation.references9. Фортепіанні твори Б. Лятошинського. Ноти українських композиторів. URL: http://ukrnotes.in.ua/Liatoshynskyi_fortepianni_tvory.php (дата звернення 17.07.2023)uk_UK
dc.relation.references10. Boris Lyatoshynsky – Ballade. Dimitri Tchesnokov, piano. URL:https://www.youtube.com/watch?v=zt2FyABanp0 (дата звернення 17.07.2023)uk_UK
dc.subject.udc78.083.52uk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
popov_kociurba.pdf374,74 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.