Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22326
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Берлач, Олександр Павлович | - |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T13:13:36Z | - |
dc.date.available | 2023-05-10T13:13:36Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | Берлач, О. П. (2022). ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКЕ КНЯЗІВСТВО ЯК ДЖЕРЕЛО ОБРАЗНОСТІ ХУДОЖНЬОЇ ГРАФІКИ ОЛЕКСАНДРА ДИШКА. Український мистецтвознавчий дискурс, (5), 13–20. https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.2 | uk_UK |
dc.identifier.uri | https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/22326 | - |
dc.description.abstract | Метою статті є розкриття історії Галицько-Волинського князівства та особливостей його образності в графічних роботах волинського художника Олександра Дишка.У дослідженні висвітлено творчий портрет Олександра Дишка як талановитого сучасного волинського графіка, реінтерпретатора образу Галицько-Волинського князівства, окреслено давньоруську тематику і типи образів у графічних роботах волинського художника, визначено та описано Матірславу-Птаха, Три-глава, Пентархію, Колокрута, численні знаки земель, замків, гербів, прапорів як ключові міфічні образи, знаки і символи, за допомогою яких відбувається реінтерпретація образу Галицько-Волинського князівство в роботах Олександра Дишка.У статті проаналізовано специфіку реінтерпретації історичних персоналій Галицько-Волинського кня-зівство різних його періодів, у тому числі цілого ряду вождів, князів, королів, святих, зазначено, що вони постають на картинах художника як у вигляді окремих фігур, так і як елементи більш складних композицій, стилізованого іконопису, географічно-політичних карт-розгорток, різноманітних сюжетних композицій.Автором доведено, що архітектурно-ландшафтна тематика представлена у графіці Олександра Дишка цілим рядом картин-реконструкцій, присвячених історії Галицько-Волинського Королівства шляхом віль-ного, суб ̓єктивного фантазування на основі історичних фактів, легенд, переказів, за допомогою елементів стилізації, роботи дуже дрібним штрихом, граничної деталізації рисунка, що створює різноманітні візу-альні ефекти та відчуття гри сенсів.Наукова концепція статті, розкриває невідомі сторінки історії Галицько-Волинського князівства за посередництвом творчості відомого волинського митця, і має значні перспективи для подальших мисте-цтвознавчих досліджень.Починаючи з 2007 року, спробу художньої реконструкції тих далеких історичних подій зроблено зусил-лями діячів творчого обʼєднання «Куля», одним із найактивніших представників якого став відомий волин-ський графік Олександр Дишко. У творчому доробку митця з того часу з ̓явилося більше сотні оригінальних творчих робіт, що представляють собою переважно чорно-білу унікальну графіку мальованої історії, яка реконструювалася на основі переказів, байок, приблизних перекладів з начерків середньоазійських мандрів-ників ІХ–ХІІІ ст., візантійських, чеських, грецьких, польських, німецьких хроністів раннього середньовіччя, і представляє собою вільне, субʼєктивне, фантазування, будучи своєрідною сучасною візуалізацією мало-відомої теми волинського давнього минулого.Манера Олександра Дишка ‒ дивовижно чітка, доволі сувора, дуже деталізована, прокреслено конструк-тивна та композиційно раціональна. Дуже важливу роль у ній відіграє загострена увага до деталей ‒ кож-ної лінії, ракурсу, плями і навіть крапки. Почерк Олександра Дишка добре впізнаваний, він повторюється від однієї його картини до іншої і сприймається як безумовно свій, авторський, не запозичений. Одна із ознак його полягає в тому, що вкрай деталізовано виписана ним, хоча й не позбавлена умовності місцевість пев-ним чином нагадує комп’ютерні ігри-стратегії. Художня реальність Олександра Дишка театралізована, драматична по суті, як театр чи кіно. Багатопросторові епічні картини-реконструкції художника викли-кають асоціації з двовимірним і тривимірним зображенням, змушуючи глядача переступати поріг у зовсім інший світ, перевтілюватися, реінтерпретувати історію, яка минула. | uk_UK |
dc.description.abstract | The purpose of the article is to reveal the history of the Galicia-Volyn principality and the peculiarities of its imagery in the graphic works of the Volyn artist Oleksandr Dyshko.The creative portrait of Oleksandr Dyshko as a talented modern Volyn graphic artist, reinterpreter of the image of the Galicia-Volyn principality is highlighted, the ancient Russian themes and types of images in the graphic works of the Volyn artist are outlined, Matyrslav the Bird, Triglav, Pentarchy, Kolokrut, numerous signs of lands, castles, coats of arms, flags as key mythical images, signs and symbols, with the help of which the image of the Galicia-Volyn principality is reinterpreted in the works of Oleksandr Dyshko, are defined and described.The article analyzes the specifics of the reinterpretation of historical figures of the Galicia-Volyn principality of its different periods, including a number of leaders, princes, kings, saints, it is noted that they appear in the artist’s paintings both as separate figures and as elements of more complex compositions, stylized iconography, geographical and political maps, various plot compositions.The author proves that architectural and landscape themes are represented in the graphics of Oleksandr Dyshko by a number of paintings-reconstructions devoted to the history of the Kingdom of Galicia-Volhynia by free, subjective fantasizing on the basis of historical facts, legends, legends, with the help of stylization elements, work with a very small stroke, extreme detail of the drawing, which creates a variety of visual effects and a sense of play of meanings.The scientific concept of the article reveals the unknown pages of the history of the Galicia-Volyn principality through the work of the famous Volyn artist, and has significant prospects for further art historical research.Since 2007, an attempt of artistic reconstruction of those distant historical events has been made by the members of the creative association «Kulya», one of the most active representatives of which was the famous Volyn graphic artist Oleksandr Dyshko. Since then, more than a hundred original creative works have appeared in the artist’s creative heritage, which are mainly black and white unique graphics of the pictorial history, which was reconstructed on the basis of legends, fables, approximate translations from sketches of Central Asian travelers of the IX-XIII centuries, Byzantine, Czech, Greek, Polish, German chroniclers of the early Middle Ages, and is a free, subjective, fantasy, being a kind of modern visualization of a little-known theme of the Volyn ancient past.The manner of Oleksandr Dyshko is surprisingly clear, rather strict, very detailed, clearly constructive and compositionally rational. A very important role in it is played by the acute attention to details – every line, angle, spot and even dot. The handwriting of Oleksandr Dyshko is well recognizable, it is repeated from one of his paintings to another and is perceived as definitely his own, author’s, not borrowed. One of its features is that the extremely detailed, though not devoid of conventionality, terrain painted by him in some way resembles computer games-strategies. The artistic reality of Oleksandr Dyshko is theatrical, dramatic in essence, like theater or cinema. The multi-spatial epic paintings-reconstructions of the artist evoke associations with two-dimensional and three-dimensional images, forcing the viewer to cross the threshold into a completely different world, to reincarnate, to reinterpret the history that has passed. | uk_UK |
dc.format.extent | 13-20 | - |
dc.language.iso | uk | uk_UK |
dc.publisher | Національний авіаційний університет, Видавничий дім «Гельветика» | uk_UK |
dc.subject | Олександр Дишко | uk_UK |
dc.subject | Oleksandr Dyshko | uk_UK |
dc.subject | луцький художник | uk_UK |
dc.subject | Lutsk artist | uk_UK |
dc.subject | Волинь | uk_UK |
dc.subject | Volyn | uk_UK |
dc.subject | Галицько-Волинське князівство | uk_UK |
dc.subject | Principality of Galicia-Volyn | uk_UK |
dc.subject | художня графіка | uk_UK |
dc.subject | artistic graphics | uk_UK |
dc.subject | мистецтво | uk_UK |
dc.subject | art | uk_UK |
dc.title | Галицько-Волинське князівство як джерело образності художньої графіки Олександра Дишка | uk_UK |
dc.type | Article | uk_UK |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.32782/uad.2022.5.2 | - |
dc.citation.issue | 5 | - |
dc.citation.journalTitle | Український мистецтвознавчий дискур | - |
dc.contributor.affiliation | Волинський національний університет імені Лесі Українки | uk_UK |
dc.coverage.country | UA | uk_UK |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-8567-3268 | - |
dc.relation.referencesen | 1. Berlach O. Lesyk-Bondaruk O. Reinterpretatsiia obrazu Halytsko-Volynskoho kniazivstva v tvorchomu dorobku mystetskoho obiednannia «Kulia». [Reinterpretation of the image of the Galicia-Volyn principality in the creative work of the art association “Kulya”]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk: mizhvuzivskyi zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Drohobych: Vydavnychyi dim «Helvetyka», 2022 Vyp.48. Tom 1. S. 58–65 [in Ukrainian] | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 2. Velykyi konhres. Lutsk 1429. Ostannia stolytsia. Albom-kataloh khudozhnoho obʼiednannia KULIa.[Great Congress. Lutsk 1429. The last capital]. Lutsk : Initsial. 2019. S. 133 [in Ukrainian]. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 3. Vystavka v Lutsku: mynule kriz pryzmu emotsii. [Exhibition in Lutsk: the past through the prism of emotions.] Foto. VolynPost. URL : http://www.volynpost.com/news/120760-vystavka-v-lucku-mynule-kriz-pryzmu-emocij-foto (data zvernennia 09.12.2022) [in Ukrainian]. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 4. Halytsko-Volynska derzhava. Istoriia Ukrainy: zarodzhennia ukrainskoi natsii. [Galicia-Volyn state. His-tory of Ukraine: the birth of the Ukrainian nation.]. URL : https://history.ed-era.com/vstup (data zvernennia 12.11.2021) [in Ukrainian]. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 5. Dyshko Oleksandr. Velyka Volyn. Art gallery halereia mystetstv. [ Great Volyn. Art gallery]. URL : https://www.volart.com.ua/art/dyshko/ (data zvernennia 19.11.2022) [in Ukrainian]. | uk_UK |
dc.relation.referencesen | 6. Do richnytsi Volynsko-Halytskoi derzhavy (1119). Lutsk 1429. Ostannia stolytsia. [To the anniversary of the Volyn-Galician state (1119). Lutsk 1429. The last capital.]. Albom-kataloh khudozhnoho obʼiednannia KULIa. Lutsk : Initsial. 2019. S. 59 [in Ukrainian]. | uk_UK |
dc.relation.references | 1. Берлач О. Лесик-Бондарук О. Реінтерпретація образу Галицько-Волинського князівства в творчому доробку мистецького об’єднання «Куля». Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський 20ŜųŹũƏŶźƅųűŲ ŵűźŻŮsŻūŷŰŶũūƀűŲ ŭűźųżŹź 1 8NUDLQLDQ $UW 'LVFRXUVHВипуск / Issue 5, 2022збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 48. Том 1. С. 58–65. | uk_UK |
dc.relation.references | 2.Великий конгрес. Луцьк 1429. Остання столиця. Альбом-каталог художнього обʼєднання КУЛЯ. Луцьк : Ініціал. 2019. С. 133. | uk_UK |
dc.relation.references | 3.Виставка в Луцьку: минуле крізь призму емоцій. Фото. ВолиньPost. URL :http://www.volynpost.com/news/120760-vystavka-v-lucku-mynule-kriz-pryzmu-emocij-foto (дата звернення 09.12.2022) | uk_UK |
dc.relation.references | 4.Галицько-Волинська держава. Історія України: зародження української нації. URL : https://history.ed-era.com/vstup (дата звернення 12.11.2022). | uk_UK |
dc.relation.references | 5.Дишко Олександр. Велика Волинь. Artgallery галерея мистецтв. URL : https://www.volart.com.ua/art/dyshko/ (дата звернення 19.11.2022) | uk_UK |
dc.relation.references | 6.До річниці Волинсько-Галицької держави (1119). Луцьк 1429. Остання столиця. Альбом-каталог художнього обʼєднання КУЛЯ. Луцьк : Ініціал. 2019. С. 59 | uk_UK |
dc.subject.udc | 7.033.1(035) | uk_UK |
Розташовується у зібраннях: | Наукові роботи (FKiM) |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
20230314.pdf | 716,8 kB | Adobe PDF | Переглянути/відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.