Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12641
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorСірук, Вікторія-
dc.contributor.authorSiruk, Victoria-
dc.date.accessioned2017-06-04T11:45:14Z-
dc.date.available2017-06-04T11:45:14Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationСірук В. Роздум як нараційна форма оповідання «Помилка» Лесі Українки / В. Сірук // Волинь філологічна: текст і контекст : зб. наук. пр. / Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т філології та журналістики ; [редкол.: Г. Л. Аркушин та ін.]. - Луцьк, 2016. - Вип. 22 : Універсум Лесі Українки. - С. 174-186-
dc.identifier.otherУДК 821.161.2–32’06-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/12641-
dc.description.abstractУ статті з погляду наратології розглянуто функціональність роздуму як одного з типів викладу змістово-фактуального матеріалу в оповіданні «Помил- ка» Лесі Українки. Окрім ролі ретардації подієвої канви, роздум може стати наративною стратегією, забезпечувати пізнавальну функцію. Окрім того, роз- дум тісно пов’язаний із мотиваціями вчинків персонажів і є тим специфічним висловлюванням, яке опосередковано сигналізує про спливання часу. In the article from the narratology point of view, functionality of reflection as a kind of content and factual material in the Lesia Ukrainka’s story “Mistake” is examined. There are not many prosaic works that were built using one functional semantic type. As a rule, a writer uses different types of exposition. Advantage of one of them becomes the personal style forming characteristics of the author’s artistic writing. Artistic text built in a form of reflection is in the first turn argumentation, but not presentation, it is not history of events, but interpretation of the author’s world: judgement, narrator’s reasoning, his persuasion, world view, attitude towards himself and other personages. If the author passes vote to the personage, then attitude towards surroundings expresses exactly he. Often reflection is not only the most important method of artistic text organization, it serves as the means of conflict development transmission. Story “Mistake” by Lesia Ukrainka is a technique of story, where diegesis is set forth not as a history told by the narrator, but in form of the row of fleeting impressions, free associations, sudden remembrances and fragmentary reflections of a personage, that seem not to yield to any to narratorial treatment, but alternate according to free associative principle. The internal mono- logue of a prisoner is given as a recreation of his perception process, remembrances and thinking. Situation, when the personage acknowledges something, confesses in something, so to say is in private with the internal voice, one could designate as reflection. Except retardation role of eventful canvas, a reflection could become a narrative strategy, to provide a cognitive function. Besides, reflection is closely connected with characters’ acts motivation and is that specific expression which mediatedly informs about time emerginguk_UK
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherСхідноєвропейський національний університет імені Лесі Українкиuk_UK
dc.subjectроздумuk_UK
dc.subjectнаративна стратегіяuk_UK
dc.subjectмотивація вчинків персонажівuk_UK
dc.subjectописuk_UK
dc.subjectнараціяuk_UK
dc.subjectnarrative strategyuk_UK
dc.subjectreflectionuk_UK
dc.subjectcharacters’ acts motivationuk_UK
dc.subjectdescriptionuk_UK
dc.subjectnarrationuk_UK
dc.titleРоздум як нараційна форма оповідання «Помилка» Лесі Українкиuk_UK
dc.title.alternativeReflection as a Kind of Narrative Form of Lesia Ukrainka’s story “Mistake”uk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Волинь філологічна: текст і контекст, 2016, № 22

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
14.pdf626,27 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.