Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11467
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДраганчук, Вікторія Миколаївна-
dc.contributor.authorDrahanchuk, Viktoriia M.-
dc.date.accessioned2017-01-24T10:30:14Z-
dc.date.available2017-01-24T10:30:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationДраганчук В. Релігійно-лицарська візія України у «Заповіті» Тараса Шевченка – «Диптиху» Валентина Сильвестрова / Вікторія Драганчук // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку: наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. - Рівне, 2015. - Вип. 21. - Т. 2. - С. 95-102.uk_UK
dc.identifier.otherУДК 784.5;7.071.1-
dc.identifier.urihttp://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/11467-
dc.description.abstractПропонується концепція Шевченкової візії України, названа «релігійно-лицарською», що спирається на національно-ментальні первні. «Диптих» В. Сильвестрова, вписаний у молитовний музичний простір, трактується як «два заповіти»: божественний і людський. Стверджується, що композитор реалізує ідею Кобзаря в аспектах кордоцентризму і духовного волепрагнення.uk_UK
dc.description.abstractThe concept of Shevchenko’s vision of Ukraine, called the «religious and chivalrous», based on the national mental basis, is proposed. «The Diptych» by V. Sylvestrov, what is entered in a musical prayer space, is interpreted as «two testaments»: divine and human. The first part is written on the Gospel text of the prayer «Our Father» («Pater Noster»). The second part is written by the Shevchenko’s poem. Valentyn Sylvestrov is a composer, which uniquely provides an opportunity to delve deeper into Shevchenko’s poetry. The composer believes that Shevchenko-Kobzar is a «singer of Psalms» and from this position comes to understanding of the poet’s texts in the musical interpretation. When Shevchenko created a mystical «The Testament» he became a Christian poet-mystic. The composer treats the idea of «The Testament» for people extremely thin and spiritually. He contains a singing in the context of «high treble» in a literal and figurative spiritual sense. The theme does not sound in the bass or baritone that could symbolize Cossack Poet’s voice. «The Testament» voiced «divine» soprano sotto voce, the symbol a «heavenly», «high-frequency» music. In the first movement the themes motion reminiscent a well-known Hordii Hladkyy’s melody. The next development is enlightened and meditative. It is alleged that the composer is realizes the Kobzar’s idea in the aspects of cardiocentrism and spiritual will-desire. The meaning of «The Testament» is clearing Ukraine of a common sin. So we see prayer-religious sense of Sylvestrov’s musical interpretation.-
dc.language.isoukuk_UK
dc.publisherРівненський державний гуманітарний університетuk_UK
dc.subjectдуховно-лицарська візія Україниuk_UK
dc.subjectпсалмиuk_UK
dc.subjectмузична інтерпретаціяuk_UK
dc.subjectмузичний простірuk_UK
dc.subjectхорове звучанняuk_UK
dc.subjectspiritual-chivalrous vision of Ukraineuk_UK
dc.subjecthymnsuk_UK
dc.subjectmusical interpretationuk_UK
dc.subjectmusical spaceuk_UK
dc.subjectchoral sounduk_UK
dc.titleРелігійно-лицарська візія України у «Заповіті» Тараса Шевченка – «Диптиху» Валентина Сильвестроваuk_UK
dc.title.alternativeThe religion-chivalrous vision of Ukraine in «The Testament» by Taras Shevchenko – «The Diptych» by Valentyn Sylvestrovuk_UK
dc.typeArticleuk_UK
Розташовується у зібраннях:Наукові роботи (FKiM)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Drahanchuk_V_Doctor_25_Ukr.pdf1,02 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.